In Nederland rolden over de eerste 6 maanden van het jaar 328.545 nieuwe auto’s de showrooms uit, 21,6 procent meer vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De autoverkopen in ons land zijn sinds halverwege vorig jaar bezig aan een opmars. Dat komt vooral door een sterke vraag naar kleine, zuinige auto’s die gevrijwaard zijn van aanschafbelasting (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb).

Onzekerheid

In juni vlakte de verkoop af tot 50.683 auto’s, slechts twee stuks meer vergeleken met juni 2010. Dat werd veroorzaakt door onzekerheid onder consumenten over de belastingplannen van de overheid rond de ‘groene’ auto’s. Volgens brancheorganisatie RAI Vereniging was juni ook een minder gunstige maand in vergelijking met voorgaande maanden, omdat juni 2010 relatief zeer goede autoverkopen liet zien.

Volkswagen was het best verkochte merk in de eerste helft van het jaar in Nederland, gevolgd door Peugeot, Renault, Ford en Opel.

Duitsland

Ook in Duitsland, de grootste automarkt in Europa, gingen de autoverkopen het afgelopen halfjaar omhoog. In totaal werden er meer dan 1,6 miljoen exemplaren aan de man gebracht, 10,5 procent meer dan vorig jaar. Volgens de Duitse branchevereniging van autobedrijven VDIK gaat de autosector mee met de ,,algemene positieve economische ontwikkeling’’ in Duitsland.

Dat was in Spanje niet het geval. Daar gingen de verkopen in juni voor de 12e maand op rij omlaag. Over de eerste 6 maanden kelderde de verkoop met 26,8 procent. De scherpe daling had vooral te maken met de afschaffing van de sloopsubsidie door de Spaanse regering vorig jaar juli. Destijds nam de autoverkoop in Spanje nog sterk toe dankzij de slooppremie.

Ook in Frankrijk speelde het aflopen van zo'n regeling de autobranche parten. Daardoor werden er 12,6 procent minder auto's aan de man gebracht op jaarbasis. De Franse sloopregeling, waarbij kopers een flink voordeel kregen op de aanschaf van een nieuwe auto, liep in december af. De regeling was in het kielzog van de economische crisis in het leven geroepen, omdat mensen geen nieuwe auto's meer kochten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl